گزارش شده است که مصرف شکلات می تواند خلق و خوی منفی را کاهش دهد در حالی که احساسات “شادی” و “غافلگیری” اغلب با طعم شیرین مرتبط هستند.
در مطالعه قبلی ما، احساسات ناشی از غذا با استفاده از نرمافزار تشخیص حالت چهره اندازهگیری شد و نتایج نشان داد که شکلات شیری دارای بالاترین شدت احساسات «شاد» بوده و سطح حالت خنثی را کاهش میدهد.
همچنین نتیجهگیری شد که فناوری Noldus FaceReader برای تشخیص تفاوتهای قابلتوجه در حالات چهره ناشی از نمونههای مختلف محصولات شیرینیپزی مانند شکلات، شیرینی، کارامل، به اندازه کافی دقیق است.
از آنجایی که شکلات قلبی آیدین احساسات را برمی انگیزند، ترکیبات خاصی در آنها می تواند با احساسات برانگیخته مرتبط باشد.
بنابراین، در این مطالعه، ما فرض کردیم که دانش مربوط به رابطه پاسخهای حسی/هیجانی با ترکیبات پروفایل جداگانه FA و VC میتواند ارزش بیشتری را در مطالعات مرتبط با غذا و احساسات و همچنین برای صنایع غذایی به ارمغان بیاورد.
علاوه بر این، میتوان پیشبینیای در مورد محبوبیت محصول در بازار انجام داد و گامهای تکنولوژیکی برای بهبود کیفیت شکلات برداشت.
آنالیز در آزمایشگاه حسی دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی انجام شد که مجهز به غرفه های حسی است.
نمونههای شکلات تلخ توسط 30 نفر (سن 25 تا 50 سال، 15 زن و 15 مرد) مورد ارزیابی قرار گرفت.
Mammasse و Schlich [32] گزارش کردند که بسته به سطح پیچیدگی در بین نمونه های آزمایشی، تعداد مناسب پانل ها می تواند از 20 تا 150 متغیر باشد.
بنابراین، لازم به ذکر است که تعداد کمی از اعضای پانل ممکن است از محدودیت های این مطالعه باشد.
نمونه های شکلات به صورت تکه ای تهیه و در چهار بشقاب سرو جداگانه با کدهای مختلف ارائه شد.
شرکت کننده نمونه های ارائه شده را یک به یک در مقابل یک وب کم (شرکت مایکروسافت، ردموند، WA، ایالات متحده آمریکا) چشید مراحل مزه ثبت شد.
پس از چشیدن هر نمونه، شرکت کننده دست خود را بالا برد و تجربه طعم را با حالت چهره تجسم کرد زمان آن محدود نبود.
پس از آن، از شرکت کننده خواسته شد تا پذیرش کلی نمونه را با استفاده از یک مقیاس لذتگرای 10 درجهای، از 1 (بسیار دوست نداشتن) تا 10 (بسیار شبیه) ارزیابی کند.
بین نمونه ها، از اعضای پانل خواسته شد که دهان را با آب گرم (2±40 درجه سانتیگراد) شستشو دهند.
برای ارزیابی احساسات ناشی از شکلات (خنثی، شاد، شگفت زده، غمگین، ترسیده، عصبانی، تحقیر، برانگیختگی، انزجار، و ظرفیت)، ویدئوهای ضبط شده با نرم افزار FaceReader 8 (فناوری اطلاعات Noldus، Wageningen، هلند) تجزیه و تحلیل شدند.
تنها بخشی از ویدئو زمانی که پانل دست خود را بالا می برد برای تجزیه و تحلیل احساسات ناشی از شکلات استفاده شد.
شدت هر هیجان در مقیاسی از 0 (بدون احساس) تا 1 (بالاترین شدت هیجان) بیان شد.
طرح تجربی مورد استفاده برای ارزیابی احساسات برانگیخته شده توسط نمونه های مختلف شکلات در شکل 2 آورده شده است.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.